Visma eAccounting review – Eerlijke en onafhankelijke review, kosten

Visma eAccounting

De Visma eAccounting review is een veelgevraagde review waar velen lang op hebben gewacht. Dat is niet zonder reden, want Visma verdient een uitgebreide Visma eAccounting review. Het Visma boekhoudprogramma is groot, uitgebreid en op sommige vlakken complex. Het is daarom een vereiste Visma eAccounting de aandacht te geven dat het verdient. Wat dit voor jou betekent, is dat je een uitgebreid overzicht met alle ervaringen en feiten van Visma eAccounting kunt bekijken. Op basis van dit overzicht, kan jij bepalen of de boekhoudsoftware van Visma boekhouden bij jouw wensen past.

Om in mijn Visma eAccounting review een compleet beeld van Visma eAccounting te kunnen geven, heb ik onderzoek gedaan naar de (1) gebruikservaring, (2) features, (3) innovativiteit, (4) kosten en (5) ervaringen van Visma eAccounting. Naar mijn mening zijn deze vijf onderdelen belangrijk om jou te helpen bij je zoektocht naar het perfecte Visma boekhoudprogramma. De mogelijkheden van de verschillende programma’s lopen dermate uiteen, dat je alle middelen moet gebruiken die bijdragen aan een soepele zoektocht.

Is Visma eAccounting makkelijk te gebruiken?

Ik begin mijn Visma eAccounting review wat anders dan normaal. Met dit boekhoudproduct, dat door velen als complex wordt gezien, wil ik je eerst langs de gebruiksvriendelijkheid meenemen. Want is Visma eAccounting wel echt zo moeilijk om te gebruiken als zovelen beweren? En is het ook te gebruiken door kleinere bedrijven?

Volgens de woordvoerder van Visma is het boekhoudplatform door zowel ZZP’ers en MKB’ers te gebruiken. Ook starters kunnen dus uitstekend gebruik maken van Visma eAccounting, aldus Visma boekhouden. Om echter voor beide groepen relevant te zijn, kan je verwachten dat er een overload aan functies beschikbaar is dat het product juist minder overzichtelijk maakt.

Visma eAccounting review zakenmensen

De werkelijkheid leert mij dat dit niet het geval is. Het programma is weliswaar zeer uitgebreid maar niet onoverzichtelijk. Bij het opstarten van de Visma eAccounting client (in de browser) kreeg ik direct een scherm te zien waarmee mijn ervaring werd afgekaderd tot dat wat relevant voor mijn bedrijf is. Tijdens het aanmaken van mijn account binnen dit platform is mij namelijk gevraagd wat voor bedrijf ik heb, hoeveel mensen er werken en wat voor functies ik nodig heb. Deze antwoorden zijn gebruikt om mijn ervaring zo goed mogelijk te maken.

Daar zie ik het resultaat van als ik eenmaal door het inlogproces heen ben gegaan. Ik kan namelijk de complete boekhoudsoftware van Visma eAccounting testen met een fictief bedrijf. Alle relevante gegevens zijn ingevuld wat het maken van mijn Visma eAccounting review een stuk eenvoudiger maakt.

Tijdens deze test kan ik direct door alle rapportages en functies van dit Visma boekhoudprogramma heengaan. Het valt mij op dat het verrassend eenvoudig is om van rapportage naar rapportage te gaan. Binnen een handomdraai maak ik een factuur, net als het versturen hiervan. Het factuurbedrag wordt direct in de administratie verwerkt. Een automatische mutatie, dat klinkt als muziek in de oren.

Features

Maar wat kan dit programma dan allemaal? Wat zijn de features van Visma eAccounting en zijn deze functies ook echt relevant voor kleine ondernemers?

Laten we beginnen met de basisfuncties, namelijk het maken, versturen en ontvangen van facturen. Je kunt via Visma eAccounting gemakkelijk deze taken voltooien. Alles wat je doet, wordt real-time in de administratie verwerkt. Datzelfde is van toepassing op het bijhouden van een adresbestand. Door de koppeling met de database van de KvK kunnen factuuradressen automatisch worden gematched met KvK-entries. Hartstikke handig als je jouw adresbestand up-to-date wilt hebben.

Je kunt de Visma eAccounting factureren én offertes opmaken naar eigen wens, met je eigen logo, kleuren en lettertype. Hierdoor is het programma volledig naar eigen huisstijl in te richten. Wel zo fijn als jouw bedrijf zich in een uniforme stijl wilt presenteren.

Voor veel ondernemers spelen dashboard een belangrijke rol. Een enkel dashboard is in staat een compleet overzicht te geven van de financiële status van een bedrijf. Hoe staat het met de omzet en de kosten? Wat is de liquiditeitsprognose en het verloop van de crediteuren?

Je hebt de keuze om tientallen rapportages te bekijken, alleen of met je accountant of collega. Als ondernemer moet je dagelijks veel keuzes maken. Dit soort dashboards kunnen je helpen sneller betere keuzes te maken. Daarnaast kun je door Visma eAccounting contact hulp krijgen.

De trainingen zijn onmisbaar

Ik zie dat Visma boekhoudprogramma’s voor een van de twee methoden kiezen om gebruikers wegwijs te maken in het systeem. Of ze kiezen voor een rondleiding door de software, bijvoorbeeld met tooltips en popups, of er worden videotrainingen aangeboden. In het geval van Visma eAccounting is het laatstgenoemde van toepassing. Je wordt namelijk middels video’s rond de mogelijkheden van de boekhoudsoftware geleid. En dat is niet voor iedereen even prettig.

Vrijwel iedere functie wordt uitvoerig in de video’s van Visma online uitgelegd. Van het opmaken van een factuur tot het inzien van rapportages en het versturen van elektronische facturen. Je bent echter veel tijd kwijt aan het bekijken van al deze video’s, waardoor een digitale rondleiding mogelijk handiger (en efficiënter) zou zijn.

Het heeft mij persoonlijk enkele uren gekost om het programma echt goed te begrijpen. Ik heb een tiental video’s moeten kijken om iedere functie te kunnen benutten. Maar als je eenmaal door deze video’s heen bent, kan je ook wel meteen van Visma eAccounting nederland gebruik maken zoals dat bedoelt is.

Voor het bedrijf dat continu wil groeien

Een van de belangrijkste redenen om voor Visma eAccounting te gaan, is toch wel de veelzijdigheid van het programma. Het is een van de weinige boekhoudprogramma’s waarbij de nadruk gelegd is op een brede variatie aan bedrijfsvormen. Het begint bij de zzp’er die voor het eerst met een eigen boekhouding begint tot de mkb’er die de boekhouding aan een boekhouder overlaat.

Doordat veel boekhouders steevast voor Visma eAccounting als boekhoudprogramma kiezen, weet je vanaf het begin dat je al goed zit. Wie na de oprichting verwacht wel wat jaren in bedrijfsvormen door te kunnen groeien, doet er goed aan om voor Visma te kiezen. Al is het alleen al omdat je jouw gegevens gemakkelijk binnen Visma kunt blijven bewaren.

Overal toegankelijk

Het nieuwe ondernemen voelt tegenwoordig al helemaal niet zo nieuw meer. We zijn allemaal gewend aan het gebruik van apps en de cloud is het nieuwe kantoor. Onze voorraadkast waar we al onze belangrijke bestanden opslaan. Dat is bij Visma eAccounting niet anders. Hier vind je al je gegevens, veilig en wel, in de cloud. Dit zorgt ervoor dat je overal op de wereld bij je boekhouding kunt komen.

In de praktijk zorgt dit ervoor dat je met je collega’s op afstand kunt blijven werken. In het geval van een pandemie of een werknemer die op vakantie is, stel je iedere geverifieerde gebruiker in staat om de boekhouding te betreden. Wat makkelijker dan een werknemer die de archiefkasten moet afspeuren.

Extra gebruikers? Geen probleem

Wie groeit, groeit vaak niet alleen. Daar komen collega’s en dus ook meer gebruikers voor Visma eAccounting bij kijken. Om deze transitie zo makkelijk mogelijk te maken, is het niet meer nodig dit bij Visma eAccounting aan te geven. Met een paar klikken op de knop heb je een nieuwe gebruiker aangemaakt. En je kunt ze zelfs opnieuw door de volledige onboarding laten gaan.

De eerder aangegeven trainingen die je kunt volgen, kun je ook door je collega’s of je boekhouder laten afnemen. Hierdoor weet je zeker dat iedereen voldoende kennis heeft van Visma eAccounting.

Losse projecten aanmaken en beheren

Dat Visma eAccounting serieus is met de belofte dat haar Visma boekhoudprogramma ook ontwikkeld is voor ZZP’ers is terug te zien aan diverse belangrijke functies. Ten eerste kunnen gebruikers projecten aanmaken en beheren in Visma eAccounting. Alhoewel het registreren van uren wat onhandig gaat, kunnen projecten worden gestuurd met debiteuren, statusbepalingen en events. Het bijhouden van uren is alleen mogelijk met het extra product van Visma (Visma Uren) dat € 9,- per maand extra kost. Als je veel met projecten werkt, is dit een absolute must. Je kunt echter ook kiezen om gebruik te maken van TimeChimp, een populaire urenregistratie app die helemaal losstaat van het Visma eAccounting ecosysteem maar wel met het programma kan samenwerken. Goedkoper en handiger.

Sterke rapportage mogelijkheden voor de kleine en grote ondernemer

Als we naar de categorie boekhouding gaan, verschijnt een groot aanbod van rapporten en analyses die je kunt gebruiken om meer inzicht in je bedrijfsresultaten te krijgen. En dat zijn een stuk meer rapportages dan we bij andere boekhoudprogramma’s zien.

Tijdens het testen van Visma eAccounting voor mijn review, kon ik maar liefst 15 verschillende rapportages en analyses inkijken;

• Balans
  • Boekstukoverzicht
  • Crediteurenmutaties
  • Debiteurenmutaties
  • Gebruikshistorie
  • Grootboek
  • Lijst vaste activa
  • Openstaande inkoopfacturen
  • Openstaande verkoopfacturen
  • Rapport kostenverdelingen
  • Rekeningschema
  • Resultatenrekening
  • Saldilijst
  • Verkoopfacturenboek
  • Verkoopstatistieken

Ook ik was onder de indruk van dit enorme aantal rapporten waar je de beschikking over hebt als je voor Visma eAccounting kiest. Maar of je als ZZP’er ieder rapport nodig hebt? Dat is maar de vraag. Daarom is het vooral interessant voor ondernemers met meer mutaties en middelen deze rapportages in te zien. Het fictieve bedrijf dat voor mijn eigen ervaring als test werd gebruikt, leverde interessante rapportages op.

Digitaal btw aangifte doen en bankkoppelingen

Dat innovatie bij Visma eAccounting een belangrijke rol speelt is snel duidelijk als ik de koppelingen van Visma online bekijk. Met slechts een paar klikken op de knop kan je namelijk jouw complete btw aangifte maken en versturen. Je hoeft alleen de bedragen te controleren en Visma ‘pusht’ jouw btw-gegevens rechtstreeks het systeem van de Belastingdienst in.

Visma eAccounting review

Daarnaast zijn diverse koppelingen beschikbaar met grote banksystemen zoals ABN, BunQ, ING en Rabobank. Op dagelijkse basis wordt gecontroleerd of er op jouw zakelijke bankrekening nog nieuwe betalingen zijn binnengekomen of uitgegaan. De boekhoudsoftware van Visma probeert vervolgens deze betalingen te koppelen met inkomende of uitgaande facturen. Hierdoor hoef jij niet meer handmatig betalingen te controleren!

En er is zelfs een Visma eAccounting app!

Ten slotte kunnen gebruikers van de Visma eAccounting boekhoudsoftware rekenen op een iOS en Android app waarmee vrijwel alle rapporten en facturen kunnen worden ingezien. De eerder besproken extra urenregistratie is ook vanaf je smartphone te beheren, weliswaar in een losse Visma eAccounting app.

Met de algemene Visma eAccounting app kan je bonnetjes inscannen en versturen, facturen inzien en controleren maar ook rapportages doornemen. Hierdoor heb je alle functies van de Visma eAccounting boekhoudsoftware altijd in je broekzak.

Wat zijn de tarieven en kosten van Visma eAccounting?

Na het lezen van de bovenstaande Visma eAccounting review en ervaringen verwacht je hier waarschijnlijk een hoog prijskaartje te zien. Het lijkt er namelijk op dat Visma online met al haar functies in de buurt komt van het prijzige Exact Online. Dat Visma eAccounting vrijwel dezelfde functies heeft klopt. De prijs van Visma is echter aanzienlijk lager dan die van Exact Online.

Vanaf slechts € 9,- per maand kan je al gebruik maken van Visma eAccounting. Het meest gekozen pakket van € 15,- voorziet je van de belangrijkste functies en voor € 25,- zorg je ervoor dat je vrijwel alle functies kunt gebruiken van dit programma. Wil je ook nog eens je uren bij kunnen houden? Dan komt hier nog een maandelijks bedrag van € 9,- bij.

Visma eAccounting ervaringen

Er zijn wisselende ervaringen van klanten met Visma eAccounting. In tegenstelling tot boekhoudprogramma’s als Rompslomp en E-Boekhouden, is de tendens veelal richting het negatieve. Dat terwijl Visma eAccounting er zonder twijfel alles aan doet om klanten tevreden te houden.

Een deel van de onderstaande ervaringen zal dus Visma eAccounting moeten laten zien dat het anders kan en moet. Klanten worden niet zonder reden ontevreden. Alhoewel er voldoende positieve ervaringen te delen zijn, heb ik hieronder vier ervaringen gedeeld waarvan de helft positief en de andere helft negatief is.

Rogier uit Utrecht

Het resultaat van ouderwetse complexe boekhoudsoftware online beschikbaar maken. Groot contrast met de huidige markt waarin software meer gebouwd wordt met kennis van de eindgebruiker. Met dit soort pakketjes is er vaak minder boekhoud kennis, en dan is een factuur aanmaken en een betaling eraan matchen een stuk makkelijker dan de 20 kliks die Visma van je vraagt voor exact het zelfde resultaat. Daarnaast zeer beperkte manieren om de facturen te wijzingen naar je huisstijl (kunt achtergrond aanpassen). Geen CSS (kleur) opties bijvoorbeeld. Kortom als je altijd al Visma gebruikt is het wellicht prima. Als je een eenvoudige manier zoekt om je boekhouding te doen, kijk dan echt verder. Het kan zoveel makkelijker en beter dan dit.

Toen ik ervanaf wilde werd ik nog verrast door het feit dat ze net als ieder prehistorisch bedrijf werken met jaarcontracten die stilzwijgend worden verlengd en opgezegd moeten worden via een formuliertje waar je alleen via Google bij komt. Niet echt in lijn met het jaar waarin we leven waarin het maandelijks zou zijn met een simpel knopje in instellingen.

Maura uit Vijfhuizen

Met Visma gestart, omdat mijn huidige boekhouder hiermee wilde werken.Heb het 2 jaar geprobeerd, vind het een lastig programma. Als je geen enkele boekhoud kennis hebt.En wil er nu vanaf. Omdat ik inmiddels ben overgestapt. Heb je gewoon 1 jaar opzeg termijn!!! Maar ze geven geen herinnering als het nieuwe jaar ingaat!

Bas uit Haarlem

De facturering gaat met artikelen maar je kan ook de bedragen met een beschrijving invoeren inclusief of exclusief btw-tarief. Vervolgens ineen factuur het bedrag gebruiken en de beschrijving aanpassen. Zo kan een artikel ook een dienstverlening zijn. De afspraken kan je in een kolom erbij plaatsen. Zodat die elke keer na te lezen zijn. Je kan aangeven of het een particulier of zakelijke klant is. Probleem bij zakelijke is de afronding van de btw-tarief als je afgeronde bedragen in de offerte gebruikt de 2 decimalen die visma hanteert geven bij oa 38€ een afronding van centen naarboven bijvoorbeeld 38,01€. Dus zet ik alle klanten op particulier. De btw staat toch bij het totaal. Na meer dan 8 contacten met visma in 2 jaar tijd of men er 3 decimalen van kan maken is dat nog niet gebeurd. Ik gebruik het op Apple pc’s. Tijdens invoeren en verzenden slaat de boeking Vaak vast. Dat is ook lastig. Maar de tijdswinst en het gemak van het programma maken dat ik minder tijd kwijt ben aan bonnen schrijven ook omdat de afspraken op elke factuur staan Ik gebruik de vorige factuur kopiëren eventueel aanpassen.

Teun uit Schipluiden

Top bedrijf! Software werkt goed maar vooral de service is duidelijk en zeer professioneel!

Visma eAccounting

Meest gekozen door ZZP

• Inclusief factureringsmodule
  • Met zeer goed boekhoud app
  • Inclusief BTW aangifte
Ga naar boekhoudprogramma

Meestgestelde vragen

Wat is Visma eAccounting boekhoudsoftware?

Visma eAccounting is een online boekhoudprogramma geschikt voor zowel kleine als grotere ondernemers. Doordat de software in de cloud wordt bewaard kun je vanaf iedere locatie met een internetverbinding bij je boekhouding. Met het praktische dashboard heb je te allen tijde inzicht in de cijfers van je bedrijf. Daarnaast is het mogelijk om offertes en facturen te maken.

1. Met een internetverbinding kun je vanaf iedere locatie bij je boekhouding
2. Altijd inzicht in je cijfers
3. Updates worden automatisch doorgevoerd
4. De administratie is makkelijk in te richten met een voorbeeld boekhouding
5. Koppeling mogelijk met je bankrekening, kassasysteem of CRM.

1. Je zit vast aan een abonnement voor het gebruik van de software
2. De boekhouding wordt in de cloud bewaard op een externe server
3. De administratie staat niet op je computer opgeslagen

Benieuwd naar Visma eAccounting? Klik hier voor meer informatie
boekhouding uitleg

Wat zijn de kosten van Visma eAccounting?

Visma eAccounting kun je 30 dagen gratis uitproberen. In deze proefperiode kun je alle functies van het Visma boekhoudprogramma gebruiken. Vervolgens kun je vanaf € 9 per maand al gebruik van het programma. De meeste ondernemers kiezen voor het pakket van € 15 waarmee alle belangrijke functies beschikbaar zijn.

Wil je Visma eAccounting ook gratis uitproberen? Lees verder voor het complete overzicht

Is Visma eAccounting makkelijk te leren?

Visma eAccounting is een zeer uitgebreid boekhoudprogramma, maar niet onoverzichtelijk. De basisfuncties en rapportages zijn zeer gebruiksvriendelijk. Daarnaast is het maken van een factuur een fluitje van een cent.
Er zijn diverse trainingsvideo’s beschikbaar waarin stap voor stap de functies worden uitgelegd. Middels een voorbeeld boekhouding kun je heel eenvoudig je administratie inrichten.

Lees verder voor een voorbeeld boekhouding

Voor welke bedrijfstypes is Visma eAccounting geschikt?

Visma eAccounting is geschikt voor bijna alle bedrijfstypes. Het instappakket is bedoeld voor ZZP’ers en eenmanszaken zonder personeel. Er is ook een pakket voor bijvoorbeeld een VOF waarbij de functionaliteiten zijn uitgebreid. Het premium pakket bevat zeer uitgebreide functionaliteiten gericht op een BV met personeel.

Lees hier verder om te bekijken welk pakket voor jou van toepassing is.