Informer review

Ervaringen, functies en kosten

informer online

Informer doet er de laatste maanden alles aan om in beeld te komen bij menig ondernemer. Het wil het boekhoudprogramma zijn voor iedere starter, zzp’er en mkb’r die de eigen boekhouding zelf wilt verzorgen. Ik zie namelijk in toenemende maten tijdens het onderzoek voor mijn Informer review advertenties verschijnen waarbij er extra nadruk wordt gelegd op de variatie in doelgroepen. Want in tegenstelling tot veel boekhoudprogramma’s wil Informer benadrukken dat het niet alleen geschikt is voor zzp’ers.

Wat mij vooral opvalt, is dat Informer op een eigen manier het programma adverteert. Een groot verschil is Robotic Accounting, een door Informer in het leven geroepen term waarmee het probeert aan te duiden dat het automatisaties naar een hoger niveau brengt. Of er daadwerkelijk een verschil tussen de mogelijkheden in automatisering bij Informer versus een Moneybird of Exact Online zit, is de vraag.

In mijn Informer review ga ik vooral diep op Robotic Accounting in. Want als Informer beweert op een compleet andere manier boekhouden in te vullen dan andere boekhoudprogramma’s, ben ik benieuwd wat dit voor jou betekent.

Boekhouden met informer sinds 1993

Het is alweer tientallen jaren geleden dat Informer voor het eerst in beeld kwam. In 1993 lanceerde het bedrijf voor het eerst haar boekhoudprogramma dat destijds specifiek ontworpen was voor bedrijven met meer dan tien werknemers. Tot 2014 kon je als kleine ondernemer niet met Informer uit de voeten. Het programma was voor zzp’ers onnodig log en had geen online variant. Het klantbestand bestond dan ook hoofdzakelijk uit grote bedrijven.

Daar is met de komst van de online variant in 2014 verandering in gekomen. De huidige versie van Informer richt zich namelijk juist op de ondernemer die op zoek is naar een sterk online boekhoudprogramma, waar Informer boekhouden zich in toenemende mate uitstekend voor lijkt te lenen.

Alhoewel de focus naast de zepers ook lijkt te liggen op mkb’ers en grotere bedrijven, is bij het gebruik van Informer maar weinig te vinden voor bedrijven met werknemers. Dat terwijl het op de verkooppagina van Informer meerdere malen te vinden is.

Wat daarentegen het bedrijf ten goede komt, is dat het er echt lijkt te zijn om ondernemers te helpen. Ik vind persoonlijk dat gebruiksvriendelijkheid, vooral als jij je met je boekhoudsoftware op kleine ondernemers richt, bijna bovenaan moet staan. Je wilt je klanten zo goed mogelijk helpen om de boekhouding zelf te verzorgen. Net als ik in mijn Informer review voor jou doe, wil je de gebruiker zoveel mogelijk tijd besparen. Je wilt ze helpen niet meer tijd kwijt te zijn dan nodig is.

Een van de krachten van Informer ‘lijkt’ vooralsnog hier te zitten. Want als jij een ruime 25 jaar Informer boekhouden ervaring onder de vleugels hebt, mag je best verwachten dat je wat te bieden hebt.

Hoe makkelijk kun je met Informer een factuur sturen?

Even snel een factuur opmaken en sturen, hoe makkelijk gaat dat eigenlijk met Informer?

Misschien wel makkelijker dan je verwacht. Informer heeft een prettig ogende factuurmodule gemaakt waar je jouw facturen kunt ontwerpen (in je eigen huisstijl), kunt bewerken en ook van unieke velden kunt voorzien. Want jouw bedrijf werkt niet hetzelfde als het volgende bedrijf. Het is daarom wel zo prettig als je gemakkelijk factuurvelden kunt aanmaken zodat je jouw factuur kunt laten aansluiten op de producten of diensten die je aanbiedt.

Het daadwerkelijk opmaken van de factuur doe je vooraf in een template. Vanuit het dashboard kun je een huisstijl kiezen of zelf maken. Met wat kleurenswatches heb je zo een huisstijl in elkaar geknutseld. Of je laat het gewoon aan je designer over!

Rapportages waar je ook echt wat aan hebt

Als er iets is waar wat mij betreft boekhoudprogramma’s waarde laten liggen, is het wel met rapportages. Ik kan je zoveel voorbeelden opnoemen van boekhoudprogramma’s (MyFinance, Yoursminc, Snelstart etc) waarbij de rapportages nauwelijks aandacht krijgen.  Met Informer lijkt het er eindelijk op dat er verandering in deze tendens begint te komen. Informer heeft wel nagedacht over de beste manier om rapportages nuttig te maken. Je kunt de rapportages binnen dit boekhoudprogramma namelijk echt gebruiken om je bedrijf beter te maken.

En dat allemaal op de automatische piloot. Informer werkt rapportages automatisch bij op basis van de informatie die jij met je facturen aan het boekhoudprogramma ‘voedt’. Het unieke verschil met andere boekhoudprogramma’s komt echter pas echt in beeld als je de slimme kant van Informer ontdekt. Informer geeft je advies op basis van de beschikbare data, bijvoorbeeld uit rapportages, waarmee je het kostbare advies van een boekhouder voor de kosten van je boekhoudprogramma krijgt.

Met je boekhouder in Informer werken? Dat kan

Veel ondernemers zullen Informer blijven gebruiken in samenwerking met een boekhouder. We zijn aan onze boekhouder gewend en daar willen we niet zomaar (of helemaal niet) van afstappen. Dat begrijp ik. En Informer ook.

Informer heeft gekozen om het samenwerken met je boekhouder in het boekhoudprogramma zo leuk en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Je kunt in een eigen omgeving, net als je boekhouder, je boekhouding blijven verzorgen. Doet je boekhouder een aanpassing? Dan gaat dit vloeiend over in jouw omgeving. Zonder dat je ‘last’ van elkaar hebt. Als dat geen innovatie is..

informer review en ervaringen

Stel je eigen boekhoudpakket samen met Informer boekhouden

Uiteindelijk zit de ruwe kracht van een boekhoudprogramma in de aanwezige functies en de uitwerking hiervan. Je mag dan wel een groot functieaanbod hebben: als het niet makkelijk te gebruiken is, verlies je op termijn alsnog al je gebruikers.

Het aanbod is goed te vergelijken met de betere boekhoudprogramma’s binnen deze markt. Als je een zzp’er bent, ben je zonder twijfel te verleiden met het actuele aanbod. En al helemaal omdat je zelf een pakket kunt samenstellen van de functies die het best bij jou passen. Hierdoor zit je niet vast aan een pakket dat functies bevat waar jij eigenlijk niets aan hebt.

In dit pakket, kan je vrijwel iedere functie toevoegen. Voor de test in mijn Informer review, heb ik ervoor gekozen om de volgende functies toe te voegen;

• Het aanmaken van offertes en facturen
  • Rapportages
  • Bankkoppelingen
  • Inscannen en herkennen van bonnetjes
  • Periodieke aangiftes

Het is niet zozeer dat je door deze functies te selecteren goedkoper uit bent dan bij een concurrerend programma. Binnen de omgeving van Informer ben je echter wel goedkoper uit doordat je niet verplicht wordt een duurder pakket te nemen terwijl dat voor een groot deel van de functies niet nodig is.

Functies van Informer

De functies die jij kunt selecteren lijken stuk voor stuk goed te zijn uitgewerkt. Dat is vooral te zien aan hoe goed de functies met je meedenken. Ieder bedrag dat je invult, wordt automatisch in andere functies doorgewerkt. Hierdoor kun je in een hoger tempo je boekhouding doorvoeren, wat jou weer tijd oplevert.

Een van de apps waar jij gegarandeerd tijd mee kunt besparen, is de Scan en Herken app. Deze app stelt je in staat een bonnetje binnen enkele seconden om te zetten naar een digitale bon. Je maakt namelijk een foto van de bon en Informer gaat vervolgens aan de slag om de informatie van deze foto om te zetten naar een digitale bon. Vervolgens wordt deze informatie naar een inkomende factuur omgezet en je hebt weer een transactie verwerkt! Dit heeft jou een seconde gekost en minuten bespaard.

Een tweede functie waar Informer zijn naam Smart Accounting recht mee aandoet, is de elektronische bankkoppeling. Deze automatisatie is echt voor iedere ondernemer een must. Je bent in een klap uren minder tijd kwijt (op jaarbasis) aan het verwerken van transacties. Tijdens mij Informer review bleek deze functie aanzienlijk beter te werken dan bij veel andere boekhoudprogramma’s, mede doordat je de optie hebt om onbeperkt veel transacties door te voeren.

Maar hoe werkt deze bankkoppeling dan?

Heel simpel. Als jij een zakelijke rekening bij een bank als ING, Rabobank, Bunq, SNS, Triodos of ABN AMRO hebt, kan jij Informer met jouw rekening koppelen. Vervolgens wordt iedere transactie veilig en versleuteld naar Informer gestuurd. Dus als er een nieuwe transactie binnenkomt op jouw zakelijke rekening, bijvoorbeeld van een opdrachtgever die jouw factuur heeft voldaan, wordt deze transactie meteen doorgestuurd naar Informer. Dat is meteen het moment dat Informer kijkt of er een factuur in jouw boekhouding te vinden is die met deze transactie overeenkomt.

Als dat het geval is, verwerkt Informer automatisch deze transactie met de openstaande factuur. Hierdoor hoef jij niet meer zelf na te kijken welke facturen al voldaan zijn (en welke niet!). Dat doet Informer voortaan voor jou.

Je kunt Informer offline gebruiken

Een ondertussen unieke functie van Informer is dat je het boekhoudprogramma ook zonder internetverbinding kunt gebruiken. Tot een jaar of tien geleden was vrijwel ieder boekhoudprogramma dat je kon gebruiken alleen offline beschikbaar. Een internetverbinding zorgde er niet voor, zoals vandaag de dag wel het geval is, dat je het boekhoudprogramma op verschillende computers kon gebruiken.

Voor deze Informer review was het daarom wel handig dat ik ook offline het boekhoudprogramma kon testen. Want ik kan je vertellen dat het heel lang geleden is dat ik zonder internetverbinding een Informer review heb kunnen schrijven. Informer heeft een oude functie als primeur teruggebracht.

Om offline Informer te kunnen gebruiken, is het natuurlijk wel nodig om het programma op je computer te installeren. Na de installatie kun je iedere functie die je ook online zou hebben gebruikt, offline toepassen.

Wat is Robotic Accounting en wat kan ik ermee?

Als je had verwacht een spiksplinternieuwe functie te ontdekken bij Informer onder de noemer Robotic Accounting, kom je mogelijk bedrogen uit. Jammer genoeg is Robotic Accounting namelijk niets meer dan een marketingterm.

Ook ik had gehoopt een innovatieve set aan functies bij Robotic Accounting tegen te komen. De realiteit is dat het een verzamelnaam is voor de automatiseringen die ik eerder benoemde. Daar vallen onder andere de bankkoppelingen en het geautomatiseerd versturen van facturen onder.

De kans bestaat natuurlijk dat de komende jaren meer functies aan de noemer Robotic Accounting worden toegevoegd. Voor nu is het helaas niets meer dan een lege huls voor een set functies die we al van andere boekhoudprogramma’s kennen.

Btw-aangifte doen vanuit Informer

Wat wel ongelofelijk handig is, is de koppeling die jij met de Belastingdienst kunt maken. Hoeveel tijd ben jij ieder kwartaal wel niet kwijt aan het doen van je btw-aangifte? Vind jij het doen van de btw-aangifte ook altijd zo saai en zou je wel eens met een enkele klik je btw-aangifte willen doen? Dan ben je hier niet alleen in, want vanwege het grote aantal beschikbare koppelingen is ook dit mogelijk.

Middels Informer boekhouden kan je een bankkoppeling aanmaken met het systeem van de Belastingdienst. Als jij netjes alle inkomende en uitgaande facturen correct in Informer ondergebracht hebt, kun je vervolgens door deze bankkoppeling in te stellen jouw btw-aangifte direct vanuit het boekhoudprogramma doorvoeren. Dat wil zeggen dat je alleen de door te sturen bedragen hoeft door te nemen. Vervolgens krijg jij direct de kans om middels een iDEAL betaling de verschuldigde btw te voldoen.

informer boekhouden en eenvoudig boekhouden

Informer prijzen

Behalve dat jij bij Informer je eigen boekhoudpakket kunt samenstellen, heb je de keuze uit drie verschillende pakketten. De Informer prijzen zijn concurrerend. Voor zzp’ers zijn er twee pakketten van € 10,- en € 19,- per maand waarmee zij met gemak de boekhouding kunnen verzorgen. Maak hiervoor een Informer account of een Informer account plus pro aan.Ben je een mkb’er? Dan is er ook voor jou een eigen pakket te vinden waarmee het zelf verzorgen van de boekhouding kinderwerk wordt!

Heb je een MKB bedrijf? Lees dan ook mijn artikel: Boekhouden voor mkb. en tevens e-boekhouden review

informer online

Informer boekhoudprogramma

• 30 dagen gratis uitproberen
  • Inclusief boekhoud app
  • Factureren en boekhouden in 1
  • Inclusief bankkoppeling
Gratis Testen met Proefaccount

Wat zeggen de Informer ervaringen van huidige klanten?

Het is even schrikken als je door de meer dan 600 Informer ervaringen heengaat. Lange tijd was de consensus dat Informer een uitstekend boekhoudprogramma was dat slim boekhouden voor het eerst écht introduceerde. Ondertussen is daar, volgens sommige ervaringen en recensies, geen schim meer van over. Dat zou misschien nog wel het meest het gevolg zijn van de support die vaker wel dan niet onbereikbaar is. Het gevolg hiervan is dat het internet volstaat met klachten.

Toch zijn er ook nog wat positieve ervaringen over Informer te vinden. Daarom is het onderstaande overzicht een mix van klanten waarbij de ervaringen ofwel positief of negatief zijn.

Nieuwe versie en overview dashboard een grote verbetering. Wel zou ik de volgende stap vinden dat je het dashboard zelf kan inrichten naar eigen wensen of meerdere opties kan kiezen. Ook over meerdere jaren een grafiek kan laten zien. En huidig jaar ook een forecast kan meenemen in omzet/kosten/btw afdracht.

Laurens uit Zwijndrecht

Informer is een geweldig programma het enige wat lastig is dat het als niet boekhouder lastig is om via chat een probleem op te lossen en er niet even via telefoon gecommuniceerd kan worden

Gerard uit Den Bosch

Ik vind het een heel fijn programma en ook het dashboard vind ik geweldig. In 1 oogopslag heb ik mijn omzet en winst/verlies. Al doen we aan dat laatste helemaal niet, maar toch handig dat het er bij staat. Alles is overzichtelijk en ook het inschieten van de bankmutaties en bankrobot is erg fijn. Soms lopen we tegen kleine dingen aan, maar ook dat is snel weer opgelost. Ik vind het vernieuwde systeem heerlijk. Alleen een beetje jammer dat mijn boekhouder pas veel later over kon gaan op de 4de versie. Daardoor had ik even een gat in mijn overzichten, maar ook dat kwam weer goed.

Maarten uit Waddinxveen

Informer is voor mij een mooi voorbeeld van ‘the gift that keeps on giving’. Aantoonbaar iedere release een stukje beter dan de vorige release, met features waar je direct voordeel bij hebt.

Ben uit Dordrecht

Meest gestelde vragen

Wat is Informer Boekhoudsoftware?

Informer is een online boekhoudprogramma geschikt voor zowel kleine als grotere ondernemers. Doordat de software in de cloud wordt bewaard kun je vanaf iedere locatie met een internetverbinding bij je boekhouding. Met het praktische dashboard heb je te allen tijde inzicht in de cijfers van je bedrijf. Daarnaast is het mogelijk om offertes en facturen te maken.

1. Met een internetverbinding kun je vanaf iedere locatie bij je boekhouding
2. Altijd inzicht in je cijfers
3. Updates worden automatisch doorgevoerd
4. De administratie is makkelijk in te richten met een voorbeeld boekhouding
5. Koppeling mogelijk met je bankrekening, kassasysteem of CRM.

1. Je zit vast aan een abonnement voor het gebruik van de software
2. De boekhouding wordt in de cloud bewaard op een externe server
3. De administratie staat niet op je computer opgeslagen

Benieuwd naar Informer? Klik hier voor meer informatie

Wat zijn de kosten van Informer?

Informer kun je 30 dagen gratis uitproberen. In deze proefperiode kun je alle functies van het Informer boekhoudprogramma gebruiken. Vervolgens kun je vanaf € 10 per maand al gebruik van het programma. De meeste ondernemers kiezen voor het pakket van € 19 waarmee alle belangrijke functies beschikbaar zijn.

Wil je Informer ook gratis uitproberen? Klik hier voor meer informatie

Is Informer makkelijk te leren?

Informer is een zeer uitgebreid boekhoudprogramma, maar niet onoverzichtelijk. De basisfuncties en rapportages zijn zeer gebruiksvriendelijk. Daarnaast is het maken van een factuur een fluitje van een cent.
Er zijn diverse trainingsvideo’s beschikbaar waarin stap voor stap de functies worden uitgelegd. Middels een voorbeeld boekhouding kun je heel eenvoudig je administratie inrichten.

Benieuwd naar Informer.nl boekhoudprogramma? Klik hier voor meer informatie

Voor welke bedrijfstypes is Informer geschikt?

Informer is geschikt voor bijna alle bedrijfstypes. Het instappakket is bedoeld voor ZZP’ers en eenmanszaken zonder personeel. Er is ook een pakket voor bijvoorbeeld een VOF waarbij de functionaliteiten zijn uitgebreid. Het premium pakket bevat zeer uitgebreide functionaliteiten gericht op een BV met personeel.

Benieuwd welk pakket het beste bij je past? Klik hier voor meer informatie

Op zoek naar een boekhoudprogramma?

Geef een antwoord