Exact Online review – Eerlijk en onafhankelijk ook over de klachten

Exact Online

In deze Exact Online review lees je dat Exact Online een wat heftige tijd achter de rug heeft. Het bedrijf Exact, de maker van de online variant van de populaire boekhoudsoftware, heeft al mogen ervaringen hoeveel lastiger het is om online boekhoudsoftware aan te bieden. De enorme doelgroep dat het bedrijf met haar lagere Exact Online prijzen en nieuwe boekhoudsoftware bereikt, is strenger dan ooit. Er is kortom meer keuze dan een decennia geleden waar Exact Online zonder twijfel aan moet wennen.

De ervaringen met Exact Online die ik online van honderden gebruikers lees, zijn dan ook niet mals. Op Trustpilot scoort het bedrijf een ruime onvoldoende vanwege de slechte klantenservice. Diverse andere websites roemen Exact Online om haar functies, maar vinden dat het bedrijf eerst eens wat meer aandacht aan haar klantenservice en onderhoudscyclus moet besteden.

Ik heb de afgelopen periode Exact Online intensief gebruikt om een eerlijke en onafhankelijke Exact software review te kunnen schrijven. Mocht je naar aanleiding van mijn Exact Online ervaringen het product willen aanschaffen is daar voldoende ruimte voor. Anders is er zoals altijd een ruim aanbod Exact Online alternatief beschikbaar die je kunt uitproberen.

Op deze pagina bespreek ik uitvoerig wat Exact Online voor jou kan betekenen, de Exact Online prijzen, voor- en nadelen en de huidige klachten over het programma. Want een eerlijke review mag dit niet onderbelicht laten. Dit artikel is expliciet geen Exact Globe review.

Wie zitten er achter Exact Online?

Je leert een programma pas echt kennen als je weet wie of wat achter het programma zit. Het verhaal van de makers kan namelijk boekdelen spreken. Bij Exact Online is dat absoluut het geval.

Meer dan dertig jaar geleden is Exact Online opgericht door zes technische studenten van de TU Delft. Wat als een klein bedrijf begon, is uitgegroeid tot een multinational met meer dan 1500 werknemers in locaties over de hele wereld. Behalve een softwaremogul, is het bedrijf een saleskanon geworden. Een verrassend groot deel van het personeel is namelijk in de verkoop te vinden.

Waar Exact zich van origine richtte op de startende ondernemer wil het tegenwoordig het boekhoudpakket voor de progressieve ondernemer zijn. Ondernemers die willen groeien kunnen tijdens iedere groeifase gebruik maken van het adaptieve Exact Online. Onze Exact software review leert dat dit het geval is, gezien de verschillende organisatievormen die van het online boekhoudprogramma gebruik maken.

De huidige vorm van Exact Online waarin ik het bespreek, is de vorm waar je volledig vanuit de cloud je boekhouding regelt. Dit is volgens velen het primaire product waarmee Exact zich op de toekomst wilt richten. Alhoewel het bedrijf veel concurrentie ervaart van kleinere maar op diverse vlakken innovatievere spelers (zoals Moneybird), is Exact Online voor veel grotere ondernemers de absolute nummer een.

Oplossingen die bij de gebruiker passen

Exact Online heeft als motto dat haar programma’s in staat moeten zijn om ‘seamless’ mee te groeien met het bedrijf van de gebruiker. Dat wil betekenen dat de programma’s zichzelf moeten kunnen omvormen tot een onmisbaar boekhoudprogramma voor kleine maar ook grote ondernemers. Van een eenmanszaak tot een B.V.

Hierbij wordt volgens Exact Online veel geïnvesteerd in het samenbrengen van de ondernemer en het programma. En daar komt een groot aantal medewerkers gespecialiseerd in het trainen van ondernemers met de programma’s van pas.

Behalve de vele webinars en cursussen heeft Exact Online personeel beschikbaar die speciaal getraind zijn om ondernemers te helpen wegwijs te worden. De boekhoudsoftware van Exact Online komt in eerste instantie breed en onoverzichtelijk over. Gebruikers leren echter vaak snel via welke stappen het programma wel overzichtelijk ingezet kan worden. En daar moet jij als potentiële gebruiker optimaal gebruik van maken.

Voor deze Exact Online review heb ik contact gehad met een service professional van Exact. Deze werknemer heeft mij geholpen het programma te leren gebruiken op een manier die van toepassing is op mijn bedrijfsvorm (eenmanszaak/zzp).

Verschillende programma’s binnen Exact Online mogelijk

Niet iedere ondernemer heeft iedere functie van een boekhoudprogramma nodig. Als jouw organisatie zich hoofdzakelijk op de productie van goederen richt, dan is een ander boekhoudprogramma vereist dan een zelfstandige internet marketeer. Je hebt dan ook de keuze uit een groot aantal verschillende programma’s bij Exact Online;

Verschillende programma’s bij Exact Online

• Exact online handel – geoptimaliseerd voor bedrijven in de retail en handel, met op maat ontworpen financiën en logistiek
  • Exact online productie – geoptimaliseerd voor ondernemers die produceren en dit vanuit een online platform willen beheersen
  • Exact online accountancy – pure accountancy software voor de ondernemer die op een groot aantal vlakken financiën wilt bijhouden
  • Exact online Zakelijke dienstverlening – Voor de service professional waar hoofdzakelijk op uurbasis of projectbasis wordt gewerkt
  • Exact online starter – gecreëerd om beginnende ondernemers een boekhoudprogramma te geven dat voorzien is van alle benodigde functies, van de eerste factuur tot de winst- en verliesrekening

Welk programma precies bij jou past, ga je in deze Exact Online review niet ontdekken. Ook de ervaringen Exact Online handel vertellen je hier weinig over. Het is een stuk makkelijker te ontdekken welk Exact Online boekhoudprogramma aangepast is voor jouw bedrijfsvorm en branche door in gesprek te gaan met een professional van het bedrijf. Zij zijn speciaal opgeleid om jou van passend advies te voorzien.

Wat zijn de prijzen van Exact Online?

Een begrijpelijke irritatie van veel ondernemers met Exact Online is dat de kosten van Exact Online zeer onduidelijk zijn. In het beginsel, maakt Exact onderscheid tussen de volgende kosten;

• Exact Boekhouden – € 39 tot 99 per maand
  • Exact Online Accountancy – € 39 tot 199 per maand
  • Exact ERP – € 189 tot 409 per maand
  • Exact Productie – € 330 tot 550 per maand
  • Exact Uren en Facturen – € 125 per maand
  • Exact Project Management – € 225 tot 315 per maand

Zoals je kunt zien lopen de Exact Online prijzen sterk uiteen. Als je als ondernemer van duidelijkheid houdt, ga je dat duidelijk niet bij Exact Online vinden.

Exact online review

Nadat je namelijk voor een van de producten gekozen hebt, krijg je weer een scherm te zien met de mogelijkheden. Per product, zie je welke functies wel en niet op het desbetreffende prijsniveau inbegrepen zijn. In diverse gevallen bevat de goedkoopste functies alles wat je nodig hebt. Er zijn echter voldoende gevallen waarbij de functies van de goedkoopste variant als karig gezien kan worden ten opzichte van de duurdere versies.

De meest gekozen versie, Exact boekhouden, is daar een goed voorbeeld van. Voor € 39 per maand kan je slechts vijf verkoopfacturen per maand versturen. Voor een groot deel van de kleine ondernemers is dat natuurlijk veel te weinig. Je begint daarom al snel naar het duurdere abonnement van € 69 per maand waarbij je 100 facturen per maand kunt facturen.

Om te ontdekken welk pakket bij jou past en wat de kosten hiervan zijn, adviseer ik je het assortiment van Exact Online door te nemen. De prijzen van Exact Online zijn hoger dan gemiddeld maar kunnen in veel gevallen dan ook een stuk meer leveren dan een regulier boekhoudpakket. Zo zijn er bijna geen concurrenten die boekhoudpakketten én ERP-modules binnen eenzelfde modus kunnen aanbieden. Mochten de pakketten perfect aansluiten bij wat jij zoekt, is de kans groot dat er geen beter pakket buiten deze Exact Online review te vinden is.

Groot aantal klachten over Exact Online

Een onafhankelijke review over Exact Online is pas compleet als ook de negatieve ervaringen met het programma worden besproken. En daar zijn er ondertussen veel van.

Slechte klantenservice

Het grootste deel van de klachten richt zich op de klantenservice van Exact Online. De tienduizenden gebruikers van Exact Online ervaren dat de afgelopen jaren de klantenservice maar mondjesmaat te bereiken is. Voorheen stond de klantenservice van Exact Online bekend als een van de beste. Gebruikers met een probleem of een bug, konden binnen enkele seconden met service professionals van Exact Online in contact komen.

Tegenwoordig is de klantenservice van Exact Online niet meer wat het geweest was. Het contact met het bedrijf kost veel tijd, is vaak niet professioneel en passend. Meerdere gebruikers op het Exact Online forum geven aan dat pas na een aantal contactverzoeken contact mogelijk was. Dit punt hebben wij dan ook bij Exact Online doorgegeven als verbeterpunt.

Onaangekondigd onderhoud

Een ander veel gehoorde klacht is het overmatige onderhoud dat bij de software van Exact Online gepleegd wordt. Gebruikers klagen dat uit het niets onderhoud gepleegd wordt, zelfs overdag. Daardoor is het op willekeurige momenten niet mogelijk om de boekhoudsoftware te gebruiken. Als ondernemer, is dat natuurlijk het laatste wat je wilt ervaren.

Toch blijft Exact Online voor velen de beste optie

Desondanks dat Exact Online regelmatig onderhoud pleegt en de klantenservice te wensen overlaat, zijn veel van de functies van Exact Online van hoge kwaliteit. Een groot deel is zelfs alleen maar beschikbaar in de boekhoudprogramma’s van Exact en niet bij concurrenten.

De kans is dan ook groot dat je als ondernemer weinig keus hebt, vooral als je op zoek bent naar een online boekhoudprogramma dat te combineren is met bedrijven waar productie en logistiek centraal staat.

Probeer Exact Online 30 dagen gratis!

Klik op de knop hieronder en begin gelijk met online boekhouden!

KLIK HIER! EN PROBEER EXACT ONLINE GRATIS

Veel gestelde vragen

Wat is Exact Online voor een boekhoudprogramma?

Exact Online boekhouden is al jarenlang een zeer grote aanbieder in de markt. Hierdoor is Exact Online een zeer bekend online boekhoudprogramma voor het MKB. Exact Online onderscheidt zich doordat het boekhoudpakket met zeer veel externe software is te koppelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan webshops en CRM software. Daarnaast is het zowel voor de beginnende als ervaren ondernemers eenvoudig te gebruiken.

1. Middels de app altijd inzicht in je actuele cijfers
2. Koppelingen mogelijk met zeer veel externe software, zoals webshops, kassasystemen, CRM en je bankrekening
3. Met een voorbeeld boekhouding eenvoudig in te richten
4. Geen backups nodig doordat de software in de cloud wordt bewaard
5. Meekijkfunctie voor je boekhouder of accountant
6. Eenvoudig gebruik van vele rapportages
7. Met de app kun je heel snel bonnetjes in je boekhouding schieten

1. Na 30 dagen gratis uitproberen heb je een maandelijkse verplichting voor het gebruik van de software
2. Exact Online behoord niet tot de goedkoopste boekhoudpakketten
3. Je boekhouding staat niet op je computer opgeslagen

Lees veder voor onze boekhoudprogramma vergelijker

Wat zijn de kosten van Exact Online?

De prijs-kwaliteit verhouding van Exact Online is zeer goed. Hoewel Exact Online duurder is is dan andere aanbieders in de markt. Excact Online voor boekhouden is € 39 per maand. Als ZZP’er volstaat dit prima. Om meer functionaliteiten te kunnen gebruiken is er een pakket van € 69. Het meest uitgebreide premium pakket kost € 99 per maand. Dit pakket bevat alle functionaliteiten zoals vreemde valuta, ritten- en urenregistratie en diverse extra rapportages.
Wil je Exact Online gratis uitproberen? Lees verder voor het complete overzicht

Is Exact Online eenvoudig te leren?

Exact Online doet er alles aan om de klant zo goed mogelijk op weg te helpen. Zo zijn er diverse type voorbeeld boekhoudingen. Dit zijn kant en klare templates die volledig zijn ingericht. Daarnaast is er een enorm team aan professionals die je helpen het boekhoudprogramma beter te leren kennen. Tevens is er een grote verscheidenheid aan video’s beschikbaar waarin de werking van het programma nauwkeurig wordt uitgelegd.

Lees verder voor een voorbeeld boekhouding