Myfinance review

Ervaringen, functies en kosten

myfinance review

Hoe meer boekhoudprogramma’s er worden gemaakt, hoe meer de verschillende programma’s op elkaar beginnen te lijken. Als zelfstandig ondernemer heb je naast Myfinance de keuze uit tientallen andere Nederlandse boekhoudprogramma’s. Dan heb ik het dus nog niet over het aanbod internationale boekhoudprogramma’s gehad. Ook al is het verstandiger om een Nederlands boekhoudprogramma te kiezen gezien het aantal landspecifieke instellingen dat vereist is. In deze Myfinance review de voor – en nadelen op een rij.

In dit artikel Myfinance review een voorbeeld van een Nederlands boekhoudprogramma Myfinance. Het programma is nog maar enkele jaren geleden gelanceerd en heeft nu al duizenden klanten. Een groot deel van deze klanten valt onder de groep eenmanszaken, wat te herkennen is aan de bestaande recensies op de Myfinance website. Volgens de makers van het programma is Myfinance tevens te gebruiken door BV’s vanwege het grote aantal functies. Voor het uittesten van Myfinance is alleen gebruik gemaakt van de voorbeeldboekhouding van een eenmanszaak. De mogelijkheden van dit programma voor een BV zijn dus niet getest.

In deze Myfinance review licht ik je de belangrijkste functies, voordelen en nadelen, kosten en gebruiksvriendelijkheid toe. Uit de Myfinance website blijkt dat gebruiksvriendelijkheid ruim voorop staat. Of dat ook het geval is, blijkt uit deze recensie.

Functies die jij in Myfinance kunt gebruiken

Eenvoud en gemak staan bij Myfinance hoog in het vaandel. Dat blijkt op het moment dat ik de poorten van Myfinance voor het eerst open. Het valt mij namelijk direct op dat je als gebruiker het programma kunt betreden in zowel de browser als in een eigen smartphone app.

myfinance review en ontdek het gebruiksgemak

Toch gaat het grootste deel van de gebruikers het programma uitsluitend via de browser gebruiken. Behalve dat je sneller je boekhouding vanuit de internetbrowser kunt verzorgen, bevat de smartphone app niet alle benodigde functies voor een complete boekhouding. Dat gezegd hebbende, mag de smartphone app niet onderschat worden. Ik licht daarom in een apart deel de kracht van de Myfinance app nader toe.

De browser-, en hoofdversie, van het Myfinance boekhoudprogramma geeft je net zoals mijn review een overzicht van de inbegrepen functies. De meest gebruikte functies zijn in een handig overzicht te vinden die jij naar eigen wens kunt aanpassen. Het inzien, opmaken of uploaden van facturen heeft een eigen ‘afdeling’. Net als rapportages en aangiftes.

Indien jij besluit om jouw complete facturatie online via Myfinance te laten verlopen, is het gebruik van dit programma moeiteloos. Daarmee doel ik op het gemak dat ontstaat als je geen rondzwervende facturen in je inbox hebt. Doordat iedere factuur direct in het boekhoudprogramma opgeslagen wordt, worden ook de andere delen automatisch bijgewerkt.

Rapportages

Rapportages horen ondertussen in ieder boekhoudprogramma thuis. Ik kan je geen boekhoudprogramma opnoemen dat niet automatisch rapportages genereert. Niet iedere rapportage is weliswaar even uitgebreid. De Myfinance reportages zijn dat over het algemeen ook niet, maar bevatten wel alle verplichte onderdelen zoals een resultatenrekening. Het Myfinance dashboard geeft een eerste inzicht in de reporting die je van Myfinance kunt verwerken. Zo ontdek je welke facturen nog niet voldaan zijn, inkomend en uitgaand, en weet je daarnaast hoeveel btw er deze periode moet worden overgemaakt (of moet worden ontvangen). Door op deze voorvertoning te klikken, krijg je toegang tot de complete rapportages waar de balans en de winst- en verliesrekening te vinden zijn.

Handige Myfinance app

Een groot deel van de besproken functies kun je uitvoeren middels de Myfinance iOS en Android app. Als je bijvoorbeeld een bonnetje wilt inboeken, hoef je alleen maar met deze app een foto van het bonnetje te maken. Vervolgens wordt het bonnetje naar het boekhoudprogramma gestuurd. Dat gaat weer aan de slag om de informatie op het bonnetje om te zetten naar een digitale bon. Het eindresultaat wordt verwerkt zodat jij alleen nog de informatie hoeft te accorderen.

Veel van de simpelere functies passen beter bij wat je mogelijk in een boekhoudapp zoals die van Myfinance zoekt. Voor deze review heb ik namelijk geprobeerd verschillende basisfuncties vanuit te app uit te voeren. Denk dan aan het inzien van factureren, bewerken, opslaan en versturen. Je kunt zelfs met een klik op de knop een betaalherinnering versturen. Ideaal dus!

Boekhoudkoppelingen

Myfinance heeft een gezond aanbod van boekhoudkoppelingen waar jij als ondernemer mee uit de voeten kunt. Een geliefde koppeling is die met de Belastingdienst. Met deze koppeling kun jij namelijk met enkele handbewegingen jouw btw-aangifte doen. Indien je jouw administratie op orde hebt, dat wil zeggen dat álle inkomende en uitgaande facturen in jouw boekhoudprogramma te vinden zijn, hoef je alleen maar de cijfers te accorderen. Hierdoor is het uit het niets mogelijk om binnen een minuut de btw-aangifte te doen. Neem de bedragen over van het Myfinance, vul ze bij de Belastingdienst in en je bent klaar!

Een tweede handige boekhoudkoppeling die ik tijdens de Myfinance review tegenkwam, is de koppeling met de verschillende banken. Uit de Myfinance ervaringen is gebleken dat alle grote banken (ING, ABN AMRO, Knab, Bunq, Triodos en Rabobank) met het boekhoudprogramma gekoppeld kunnen worden. Dat is niet alles, want wat precies met deze koppeling mogelijk is gaat jouw boekhouding wel héél makkelijk maken.

Vind jij het ook altijd zo onnodig dat je met de hand moet gaan nakijken welke facturen wel zijn betaald en welke niet? Waarom zou dergelijke transactiedata niet vanuit jouw bank met het boekhoudprogramma gekoppeld kunnen worden? In veel Myfinance ervaringen kwam ik gebruikers tegen die jarenlang met deze vragen hebben gezeten. De bankkoppeling van Myfinance heeft er echter voor gezorgd dat zij nooit meer handmatig facturen hoeven na te kijken. Elke betaling die namelijk op een gekoppelde bankrekening binnenkomt, wordt automatisch vergeleken met openstaande facturen. Is er een match? Dan wordt een factuur als voldaan gemarkeerd zodat jij niet meer iedere factuur hoeft na te kijken. Als dat geen kroon op deze Myfinance review is, weet ik het ook niet meer.

Voordelen van Myfinance

myfinance review eenvoudig boekhouden

Veel van wat hierboven besproken is, mag gezien worden als een voordeel. Myfinance heeft de bestaande functies namelijk sterk uitgerold. Daarbij is altijd een belangrijke rol geweest voor het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid. Je kunt prachtige en sterke functies hebben in een mooi jasje. Maar als het niet gebruiksvriendelijk is, zie je dat uiteindelijk niemand de functies gebruikt waar het voor nodig is.

Daar heeft Myfinance duidelijk tijd in gestopt, want de gebruiksvriendelijkheid is van hoog niveau. Het is zelfs te vergelijken met het gebruiksgemak dat in de e-Boekhouden review besproken werd. Een boekhoudprogramma zoals Exact Online maakt veel functies onnodig complex. Myfinance laat perfect zien dat dit helemaal niet nodig is.

Een tweede voordeel richt zich op de ondernemers die een (klein) deel van de boekhouding aan een boekhouder uitbesteden. Dat kan gaan van het uitsluitend controleren van de ingevulde cijfers tot het nakijken van facturen en het indienen van aangiftes. Met de boekhouderfunctie van Myfinance, geef jij vanuit het boekhoudprogramma je boekhouder toestemming om mee te kijken in jouw boekhouding. Jouw boekhouder heeft dan een eigen modus om over jouw boekhouding heen te gaan. Dit zorgt ervoor dat beide partijen een duidelijke omgeving hebben om hun werk in te doen.

Ten slotte is de service van Myfinance uitstekend op zowel de helpdesk als de gebruikershandleidingen die op de website te vinden zijn. Als je net het gebruik van Myfinance begint, kom je net als ik voor mijn review heb gedaan eerst op de handleidingen uit. Deze handleidingen zijn voorzien van uitgebreide toelichtingen van de functies, boekhoudtermen en veelgestelde vragen.

Mochten er daarna echter nog vragen zijn, kan je altijd bij de klantenservice van Myfinance terecht. De helpdesk bestaat uit een team van professionals dat getraind is om jou te helpen bij ieder onderdeel van dit boekhoudprogramma.

Nadelen van Myfinance

Er zijn opvallend weinig nadelen over Myfinance te melden behalve dat het een relatief jong boekhoudprogramma is dat zich de komende jaren nog verder moet bewijzen. De kosten blijven laag als je een kleine boekhouding hebt. Naarmate je bedrijf in omvang toeneemt, ben je genoodzaakt je boekhouding op te waarderen naar een groter pakket. In het basispakket is het niet mogelijk om voorraden bij te houden, offertes op te maken en de loonadministratie te verzorgen.

Myfinance kosten en prijzen

Myfinance mag zich qua kosten meten met de goedkoopste boekhoudprogramma’s van dit moment. Ondernemers kunnen alleen bij e-Boekhouden voor een goedkoper boekhoudprogramma terecht. Ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen dat je voor € 9,- per maand, de prijs van het basispakket van Myfinance, niet het meest uitgebreide boekhoudpakket hoeft te verwachten. Dat kan wel als je jouw boekhoudpakket bij Myfinance opwaardeert naar bijvoorbeeld het Online samenpakket waarbij je al een stuk meer functies aan je boekhouding toevoegt. De maandelijkse kosten van dit pakket bedragen € 20,- per maand.

Ieder pakket van Myfinance is voor een periode van 30 dagen gratis te gebruiken. Tijdens deze periode ontdek je of dit boekhoudprogramma aansluit op jouw administratieve vereisten. De Myfinance ervaringen zijn tot op heden vrijwel allen positief. Wat is jouw ervaring met het boekhoudprogramma van Myfinance?

Zeer veel boekhoudkoppelingen

• Inclusief boekhoud app
  • Met diverse rapportages
  • Inclusief BTW aangifte
Ga naar boekhoudprogramma

Meest gestelde vragen

Wat is MyFinance boekhoudsoftware?

MyFinanceis een online boekhoudprogramma geschikt voor kleine ondernemers. Doordat de software in de cloud wordt bewaard kun je vanaf iedere locatie met een internetverbinding bij je boekhouding. Met het praktische dashboard heb je te allen tijde inzicht in de cijfers van je bedrijf. Daarnaast is het mogelijk om offertes en facturen te maken.

1. Met een internetverbinding kun je vanaf iedere locatie bij je boekhouding
2. Altijd inzicht in je cijfers
3. Updates worden automatisch doorgevoerd
4. De administratie is makkelijk in te richten met een voorbeeld boekhouding
5. Koppeling mogelijk met je bankrekening, kassasysteem of CRM.

1. Je zit vast aan een abonnement voor het gebruik van de software
2. De boekhouding wordt in de cloud bewaard op een externe server
3. De administratie staat niet op je computer opgeslagen

Lees verder voor een overzicht van de beste online boekhoudprogramma’s

Wat zijn de kosten van MyFinance?

MyFinance kun je 30 dagen gratis uitproberen. In deze proefperiode kun je alle functies van MyFinance boekhoudprogramma gebruiken. Vervolgens kun je vanaf € 9 per maand al gebruik van het programma. De meeste ondernemers kiezen voor het pakket van € 20 waarmee alle belangrijke functies beschikbaar zijn.

Wil je MyFinance ook gratis uitproberen? Lees verder voor het complete overzicht

Is MyFinance makkelijk te leren?

MyFinance is een zeer overzichtelijk boekhoudprogramma. De basisfuncties en rapportages zijn zeer gebruiksvriendelijk. Daarnaast is het maken van een factuur een fluitje van een cent.
Er zijn diverse trainingsvideo’s beschikbaar waarin stap voor stap de functies worden uitgelegd. Middels een voorbeeld boekhouding kun je heel eenvoudig je administratie inrichten.

Lees verder voor een voorbeeld boekhouding

Voor welke bedrijfstypes is MyFinance geschikt?

MyFinance is geschikt voor bijna alle bedrijfstypes. Het instappakket is bedoeld voor ZZP’ers en eenmanszaken zonder personeel. Er is ook een pakket voor bijvoorbeeld een VOF waarbij de functionaliteiten zijn uitgebreid. Het premium pakket bevat zeer uitgebreide functionaliteiten gericht op een BV met personeel.

Lees hier verder om te bekijken welk pakket voor jou van toepassing is.