Twinfield review – Eerlijke en onafhankelijke review, kosten

Twinfield boekhouden

In deze Twinfield review lees je dat Twinfield een van de bekendste boekhoudprogramma’s voor het midden- en kleinbedrijf is. Rond het jaar 2001 is het bedrijf gestart met het aanbieden van onlineboekhoudprogramma’s, waarvan de MKB-variant het meest gekozen is. Ondertussen valt Twinfield onder het grote Wolter Kluwers en richt het zich exclusief op Twinfield Tax en Accounting voor bedrijven met meer dan tien werknemers. Mijn review over Twinfield is dan ook gedaan met data van een bedrijf met soortgelijke omvang.

Ik kan mijn informatie putten uit een grote hoeveelheid Twinfield ervaringen die over het internet te vinden zijn. Als ik de Trustpilot ervaringen bekijk, zie ik dat de ervaringen wisselend maar overwegend positief zijn. Het is dan altijd interessant om te ontdekken wat de ervaring van een onafhankelijke observant is.

Dat Twinfield al jarenlang de marktleider is, betekent niet dat het ook een garantie voor hoge kwaliteit is. In mijn review, ga ik dan ook direct dieper in op de belangrijkste functionaliteiten van Twinfield, voor wie het programma relevant is en wat het kost.

Benieuwd of het boekhoudprogramma van Twinfield iets voor jou is? Lees dan snel deze Twinfield review!

Uitleg Twinfield

Twinfield is een klassiek boekhoudprogramma dat door beginnende en ervaren ondernemers gebruikt kan worden om facturen te ontvangen, versturen, betalen en rapportages in te zien. Dit kan vanaf het boekhoudplatform (online) en vanaf de zelf ontwikkelde Twinfield iPhone en Android app. Via deze app, waar ik verderop dieper op in ga, is het tevens mogelijk om bonnetjes en andere mutaties in te voeren.

Bij Twinfield wordt er alles aan gedaan om de klant zo goed mogelijk op weg te helpen. Tijdens het schrijven van mijn Twinfield review heb ik dan ook intensief contact gehad met een service professional van het bedrijf. Deze service professional vertelde mij dat een van de belangrijkste elementen van Twinfield de inzet van haar introducties is. Omdat boekhoudpakketten vrij complex kunnen zijn, is het voor velen belangrijk dat ze op weg worden geholpen. Dit heeft Twinfield zo makkelijk mogelijk gemaakt door een groot aantal service professionals aan te nemen die je helpen het boekhoudprogramma beter te leren kennen.

Daarbij wordt altijd eerst onderscheid gemaakt tussen verschillende types ondernemer. Zo bestaan de Twinfield abonnementen voor Twinfield factureren voor ZZP’ers en voor grotere ondernemers Twinfield Accounting. Na een kort interview weet de werknemer van Twinfield precies welk format bij je past en hoe het account ingesteld moet worden om jouw boekhouding zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dit in combinatie met een intuïtieve interface die met jou meedenkt.

De functies die voor jou relevant zijn worden uitvoerig door de werknemer van Twinfield besproken. Indien er behoefte is aan extra informatie, werd ik doorverwezen naar een van de vele video’s waarin de belangrijkste functies van Twinfield nogmaals worden uitgelegd. Voor mij waren het deze video’s die ervoor zorgden dat ik moeiteloos met Twinfield kon beginnen.

Belangrijkste functies Twinfield

Dat Twinfield voor kleine en grote ondernemers relevant is, heeft alles te maken met het grote aantal functies. Daarvan is de mogelijkheid om Twinfield te koppelen met de bankrekening een van de voornaamste. Door dit te doen, kan Twinfield kijken of de facturen die je hebt verzonden ook echt voldaan zijn. Zijn er facturen die jij betaald hebt? Dan krijgt Twinfield een seintje en kan de inkomende factuur als voldaan worden gemarkeerd.

Behalve deze koppeling, kan je nog tientallen andere koppelingen kiezen. Je kunt zelfs een ontwikkelaar inhuren om een koppeling te ontwikkelen die ‘praat’ tegen Twinfield. Hierdoor kan je in theorie vrijwel iedere automatie creëren die jou helpt om nog efficiënter je boekhouding te verzorgen.

Daarnaast zijn er tientallen rapportages nodig waar je normaal een boekhouder urenlang voor aan het werk zou moeten zetten. Deze rapportages kunnen van alles zijn, maar de belangrijkste zijn de winst- en verliesrekening, grootboekkaart, btw-overzichten en de balans. De mogelijkheid om op ieder moment van de dag, real-time, dit soort rapportages in te zien is een extra reden om van online boekhoudprogramma’s gebruik te maken. Zoals ik niet alleen in deze Twinfield review al zei maar ook in mijn ervaringen met andere boekhoudprogramma’s: het is onmisbaar om af en toe de gezondheid van je bedrijf te kunnen peilen.

Twinfield review zakenvrouw

Diverse andere grote efficiënties kunnen gerealiseerd worden op het gebied van de belasting- en btw aangifte. Waar je normaliter verschillende excel-bestanden moest verwerken om te ontdekken wat je precies schuldig was, kan je nu in een enkel overzicht zien welke getallen je bij de aangifte moet invullen.

Als jij bijvoorbeeld btw-aangifte moet doen, hoef je alleen maar de getallen in de juiste volgorde over te nemen. Na het invullen van de bedragen kijk je nog een keer alles na en je bent klaar. Dit korte proces kan je eventueel ook door een accountant laten verzorgen. Met het gratis ‘meekijkaccount’ kan je boekhouder of Twinfield accountant deze getallen bekijken en overnemen. Ook kunnen de facturen wordt doorgenomen, net als de bedrijfsresultaten en rapportages.

Bij de duurdere abonnementen kan je als gebruiker van meer features gebruik maken. Het maken en versturen van Twinfield offerte, kolommenbalansen en compatibiliteit voor extra valuta zijn hier voorbeelden van. Heb je werknemers? Dan kan je de salarisadministratie via Twinfield laten verlopen.

Waar Twinfield zich mee weet te onderscheiden

Dat Twinfield een sterke partij is om mee samen te werken spreekt voor zich. Het is een van de oudste en meest betrouwbare instanties voor het online verzorgen van je boekhouding. Dat is tevens te zien aan de EDP-certificering die het bedrijf mag ontvangen. Binnen de verschillende branches waarin het actief is, staat het als uitstekend bekend. Boekhouders en accountant kunnen goed overweg met het programma wat boekdelen spreekt.

Daarbij kunnen gebruikers op ieder moment van de dag hun gegevens raadplegen. Dit is natuurlijk mogelijk gemaakt doordat alle gegevens op de cloud zijn opgeslagen. Deze cloud is volgens experts goed beveiligd, beter dan de gemiddelde harde schijf. Een ander voordeel van ‘cloud based’ boekhouden is dat het niet nodig is om boekhoudsoftware te installeren. Je kunt je volledige boekhouding regelen vanuit de browser of mobiele app. Al adviseer ik je toch echt de meeste functies hoofdzakelijk vanuit de browser te regelen.

Op het eerste gezicht lijkt Twinfield, en dan vooral de huidige versie, ontwikkeld voor ondernemers met meer dan tien werknemers. Het nieuwe ZZP-boekhoudpakket is echter uitermate geschikt om door ZZP’ers gebruikt te worden. Als ik kijk naar alternatieven als Moneybird en e-Boekhouden, zijn vrijwel alle functies die bij deze twee boekhoudprogramma’s te gebruiken zijn ook bij Twinfield beschikbaar.

Deze functies zijn eenvoudige functies zoals het versturen en ontvangen facturen maar ook uren- en rittenregistratie, kredietbeheer, Twinfield projectadministratie en nog veel meer. Als je dan de verschillende koppelingen van externe applicaties met Twinfield meeneemt, zijn de mogelijkheden al helemaal onbeperkt.

Voor een vast maandelijks bedrag kan je van al deze functies gebruik maken. Dit scheelt je niet alleen een boekhouder, maar ook nog eens heel veel tijd. Het levert voor veel ondernemers zelfs meer inzicht in de boekhouding op. Want zeg nu zelf: als je jouw boekhouding voor de volle honderd procent door een boekhouder laat verzorgen, weet je toch ook niet meer waar precies geld aan wordt uitgegeven?

Verbeterpunten Twinfield

Op een paar vlakken mag Twinfield zich echter nog wel wat verbeteren (als het aan mij ligt). Het online boekhoudplatform lijkt nog lang niet altijd even soepel te werken in moderne browsers als Firefox en Chrome, terwijl je dat ondertussen echt wel mag verwachten van een grote speler als Twinfield. Wolters Kluwer heeft een enorme hoeveelheid getalenteerde coders voor zich werken die vast het dochterbedrijf kunnen helpen om de software te optimaliseren voor de bekendere browsers.

Daarnaast vind ik dat Twinfield nog steeds verre van goedkoop is. Er zijn veel goedkopere alternatieven die op verschillende vlakken hetzelfde leveren. Alhoewel Twinfield een zeer betrouwbare naam is, is het online boekhoudprogramma enigszins overpriced.

Wat zijn de tarieven en kosten van Twinfield dan?

Zoals eerder aangegeven is Twinfield duurder in het gebruik dan bijvoorbeeld e-Boekhouden. Met een starttarief van € 36 per maand voor Twinfield kosten heb je Twinfield basis boekhouden in handen waar diverse functionaliteiten ontbreken. Als ZZP’er is dit basispakket prima en heb je hoogstwaarschijnlijk geen andere functies nodig. Maar als je al een of twee extra werknemers hebt, is de kans groot dat je moet overstappen naar het duurdere pakket van meer dan € 50 per maand. Dit pakket bevat nog steeds niet alle functionaliteiten, daarvoor moet je namelijk over naar het premium pakket waar je zo’n € 77 per maand voor kwijt bent. Dit pakket bevat vreemde valuta, ritten- en urenregistratie en een aantal extra analyses.

Hoe weet je of Twinfield iets voor jou is?

De bovenstaande ervaringen uit mijn Twinfield review geven je hopelijk meer informatie over Twinfield iets voor jou is. Mocht je het allemaal nog niet zeker weten, adviseer ik je de functionaliteiten door te nemen, eventueel samen met een Twinfield professional. De demo-versie van Twinfield is ook een perfect middel om te ontdekken of Twinfield jouw nieuwe digitale boekhouder moet worden!

Marktleider voor MKB

• Uitgebreide rapportages mogelijk
  • Eenvoudig te koppelen met andere software
  • Met gratis voorbeeld boekhouding
Ga naar boekhoudprogramma

Meestgestelde vragen

Wat is Twinfield voor een boekhoudprogramma?

Twinfield is met zijn boekhoudprogramma al jarenlang de marktleider. Hierdoor is Twinfield het bekendste online boekhoudprogramma voor het MKB. Twinfield onderscheidt zich doordat het boekhoudpakket zeer gebruiksvriendelijk is. Het is voor zowel beginnende als ervaren ondernemers eenvoudig te gebruiken.

1. Middels de app altijd inzicht in je actuele cijfers
2. Koppelingen mogelijk met zeer veel externe software, zoals webshop, kassasysteem, CRM en bankrekening
3. Met een voorbeeld boekhouding eenvoudig in te richten
4. Geen back-ups nodig doordat de software in de cloud wordt bewaard
5. Meekijkfunctie voor je boekhouder of accountant
6. Eenvoudig gebruik van vele rapportages
7. Met de app kun je heel snel bonnetjes in je boekhouding schieten.

1. Na 30 dagen gratis uitproberen zit je vast aan een abonnement voor het gebruik van de software
2. Twinfiels is verre van goedkoop
3. Je boekhouding staat niet op je computer opgeslagen

Lees verder voor een overzicht van de beste online boekhoudprogramma’sTwinfield boekhouden

Wat zijn de kosten van Twinfield?

De prijs-kwaliteit verhouding van Twinfield is dik in orde. Toch is Twinfield duurder dan andere spelers in de markt. Het basispakket is € 36 per maand voor Twinfield kosten. Als ZZP’er volstaat het basispakket. Om meer functionaliteiten te kunnen gebruiken is er een pakket van € 50. Het premium pakket kost € 77 per maand. Dit pakket bevat alle functionaliteiten zoals vreemde valuta, ritten- en urenregistratie en diverse extra rapportages.

Wil je Twinfield gratis uitproberen? Lees verder voor het complete overzicht

Is Twinfield eenvoudig te leren?

Twinfield doet er alles aan om de klant zo goed mogelijk op weg te helpen. Zo zijn er diverse type voorbeeld administraties. Dit zijn kant en klare templates die volledig zijn ingericht. Er is een enorm team aan professionals die je helpen het boekhoudprogramma beter te leren kennen. Daarnaast is er een enorme verscheidenheid aan video’s beschikbaar waarin de werking van het programma nauwkeurig wordt uitgelegd.

Lees verder voor een voorbeeld boekhouding